tisdag 25 oktober 2011

Fåtölj med läderbälte och nitar

Det här är en fåtölj som jag hittade i Norrköping.

 
Fåtöljen visade sig ha en fin djuphäftning under ett lager av tagel och skumgummi. Djuphäftning innebär att man lägger tyget i veck som man fäster med knappar i groparna. Viktigt är att tyget ligger trådrakt för att få vecken att lägga sig snyggt.

Efter renovering med nytt resårhus och ny klädsel med naturfärgad grov linneväv
samt nya ben blev den så här.
Linneväv var väl inte det bästa valet av tyg med tanke på att det inte har någon töjbarhet vilket det bör ha när man gör en djuphäftad stol. Det var lite extra svårt men jag känner att det var värt mödan eftersom jag tycker linneväven är vacker och jag var ute efter en grov känsla i fåtöljen, vilket jag också förstärkte med ett kraftigt läderbälte och dekorspik.


Jag är nöjd med resultatet och utmaningar ska man alltid anta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar