söndag 4 mars 2012

Fåtöljen är färdig


Fåtölj med härlig form och ställbar rygg från början av 1900-talet. På trästommen har jag först slipat bort lacken och sedan betsat den mörkbrun. Den behövde en ny plymå som jag klätt med naturfärgad kraftig linneväv och keder av rutigt ylletyg. Jag hittade inga mässingsbrickor att ha innanför skruvarna på frambenen, men min guldsmedsvän som jag delar lokal med skänkte mig ett par gamla charmiga danspoletter från Skansen som ser ut som mässing och passar alldeles utmärkt.


Metallstången som reglerar ryggens lutning har jag klätt med skinn och avslutat med en massiv kula av mässing i vardera ände.

Nu är det bara att ställa in önskad lutning på ryggen och slå sig ned med en bra bok och blir man lite frusen så har man pläden att svepa in sig i.

3 kommentarer:

  1. Vad fina bilderna blev i datorn! O tack för länken ;-)

    SvaraRadera
  2. Wau! Stolen blev jättefin. Metalstången med leder och kulor är som pricken på I:n. Gratulerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du gillar min fåtölj, den var jätterolig att göra. Din bild med de små rutorna i fina färger gav mig genast idéer till kommande projekt, kul!

      Radera