onsdag 23 november 2011

Karmstol ritad av Bengt Ruda för NK-möbler i Nyköping

Jag tycker att perioden med NK-möbler i Nyköping är mycket intressant. Dels bor jag ju nära Nyköping men jag har också en släkting som var en av de yrkesskickliga möbelsnickarna som arbetade där.
När NK-kompaniet i Stockholm i början av 1900-talet skulle satsa på egen möbeltillverkning valde man att starta fabriker i Nyköping. År 1904 stod den första klar och under 30-talet fanns det 10 fabriker i Nyköping. Många skickliga snickare, tapetserare mm fick anställning där, det var inte ovanligt att man var arbetsplatsen trogen i 40 år eller mer. Man hade en mycket stark yrkesstolthet. Möblerna som tillverkades höll en mycket hög kvalitet och var säkert mycket kostsamma att införskaffa. Man tog emot olika typer av beställningar, år 1928 fick man bl a en beställning på tillverkning av delar till  inredningen till M/S Kungsholm, vilket var ett flytande lyxhotell.
Det är inte så lätt att idag hitta möbler från den äldre produktionen,  men av det som tillverkades under 50-talet har jag hittat några olika modeller, bla av Bengt Ruda.

Den här gröna stolen, och en likadan men lite mindre från Triva-serien hittade jag på en auktion. Båda var i mycket dåligt skick, både rygg och sitsstoppning var helt slut. Stoppningen rann ut som ett pulver genom tyget. Trästommen var också mycket sliten. Jag har renoverat rygg och sits med ny stoppning och nytt tyg. På trästommen har jag avlägsnat lacken och därefter behandlat den med kokt linolja och balsamterpentin. Nu är den matt och sammetslen.

Stolen passar bra ihop med det lilla bordet som också är tillverkat i NK-fabriken. Bordet var illa medfaret så det fick samma behandling som stolen. Golvlampan som är ställbar i höjdled är ett bra loppisfynd som behövde renoveras och pryder nu sin plats.
Just nu har jag ont om tid för egna projekt men jag ser fram emot att göra klart den fåtölj jag påbörjat och sedan ta mig an någon av de andra möblerna från NK-verkstäderna. Hittar jag fler på loppis eller auktion så kan jag nog inte låta bli att bjuda på dom.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar